Een computer die vast liep, digitale opslagsystemen die elkaar tegenwerkten en een telefoon die haperde. De advocaten van Lex Certa konden er soms niet van slapen. Maar sinds ze samenwerken met Cloudstekker zijn de ICT-perikelen verleden tijd. “Alles werkt en we kunnen 24/7 bij ze terecht met vragen”, aldus advocate Elvira Kattestaart.
Het Rotterdamse advocatenkantoor Lex Certa Advocaten ondersteunt klanten bij veel verschillende zaken. Behalve straf-, persoon- en familierecht, zitten ook jeugd- en huurrecht in het portfolio. “We doen veel pro deo zaken”, zegt Kattestaart.
Drie eenmanszaken
Zoveel kennis als de advocaten van hun vakgebied hebben, zo weinig weten ze van ICT-systemen. “In 2015 zijn we met drie advocaten vanuit één kantoor gaan werken, onder de naam Lex Certa”, vertelt Kattestaart. “We brachten elk onze eigen hard – en software mee, en dat was niet altijd handig.”
De overstap naar Basenet – een softwaretotaalpakket voor de advocatenbranche – bracht veel verademing op ICT-gebied. “Maar we beseften al heel snel dat we ook iemand nodig hadden die ons meer kon uitleggen over de hardware die we gebruikten.”
Het bellen op kantoor bezorgde de drie advocaten bovendien slapeloze nachten. “Zaten we net met de rechtbank aan de telefoon, werd de verbinding ineens verbroken”, illustreert Kattestaart. “En hoe hoger in het gebouw, hoe slechter het bereik.” De partij die de telefonie voor hen verzorgde, slaagde er niet in het probleem te verhelpen.
Nuchter en duidelijk
Via via kwamen Kattestaart en haar collega’s in contact met Cloudstekker. “Bij hen hadden we meteen een goed gevoel”, vertelt ze. “Ze losten het telefoonprobleem snel en vakkundig op, en legden nuchter en duidelijk uit wat er nodig was om al onze ICT op orde te krijgen. Na de installatie kregen we zelfs tekeningen met een uitleg over welk kastje in het pand waarvoor diende. Heel fijn.”
Cloudstekker verzorgt voor LC Advocaten nu het onderhoud en de beveiliging van de computers en het netwerk, inclusief wifi. Het bedrijf regelt ook de telefonie en ondersteunt de medewerkers met alle ICT-gerelateerde zaken. “We hebben via Cloudstekker ook dezelfde laptops aangekocht, zodat we nu alle drie dezelfde hardware gebruiken”, vult Kattestaart aan. De advocaten werken nog steeds met Basenet, maar wel in de wetenschap dat ze er niet alleen voor staan. “We kunnen Cloudstekker 24 uur per dag bellen, al is een e-mailtje aan de ICT-helpdesk tot nu toe afdoende.”
Tijd en energie
De keuze voor Cloudstekker heeft veel rust gebracht op kantoor, zegt Kattestaart. “We kunnen nu al onze tijd en energie richten op de rechtszaken waar we aan werken en dat is heel fijn.” De drie overwegen ook de praktische beveiliging van het pand, zoals het alarm, uit te besteden aan Cloudstekker. “En als we ooit nog eens verhuizen naar een ander pand, dan nemen we ze met ons mee.”